Waarschuwing!
Vandaag kreeg ik een heel aardige email, van ene Ruben Borsboom van de firma Western Union. Deze meneer maakt zich heel erg zorgen over het feit dat mijn informatie in het klantenbestand van Western Union mogelijk misbruikt wordt. Mijn account gaat dus voor alle zekerheid geblokkeerd worden, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Om het mij makkelijk te maken krijg ik in het emailtje een link toegestuurd naar een online formulier waarin ik alleen maar even al mijn gegevens hoef in te vullen zodat zij kunnen valideren of alles nog klopt. Is dat aardig of niet?
NEE!!! Dat is helemaal niet aardig want het is een ernstige vorm van oplichting! Riet heeft namelijk precies hetzelfde mailtje gekregen, allebei via ons Planet internet account. Als je het mailtje nader bekijkt klopt er, zelfs op het eerste gezicht, al geen zak van, want als het een echt mailtje van Western Union geweest zou zijn dan zou er hier en daar wel een officieel logo op staan. En bovendien, ik kan me met de beste wil van de wereld niet herinneren ooit zaken gedaan te hebben met of via Western Union. En wat iedereen van boven de veertig ook meteen ziet is dat het Nederlands niet helemaal klopt (alhoewel ik denk dat „onze validatie formulier” ook nu nog wel fout gerekend wordt in een dictee).
Maar alle gekheid op een stokje, als jullie dit lezen wees dan gewaarschuwd! Er doen heel veel van dit soort berichten de ronde en omdat het via het internet gaat ben je letterlijk nergens ter wereld veilig voor deze ernstige vorm van oplichting. Niet toevallig werden wij via Shell hier op de Filipijnen pas nog gewaarschuwd voor dit soort praktijken die ook hier plaatsvinden. Een collegaatje van mij werd zelfs gebeld vorige week door iemand die zei van de Maleise Maybank te zijn (waar ze inderdaad rekeningen heeft) en die vertelde dat al haar rekeningen waren geblokkeerd. Om die blokkering op te heffen hoefde ze alleen maar al haar rekeningnummers op te geven…
Als je dus een mailtje krijgt met een officiële bedrijfsnaam die je waarschijnlijk wel kent (er zijn gevallen bekend van bijvoorbeeld de Rabobank) en waarin gevraagd wordt om belangrijke gegevens zoals bankrekeningen of pincodes, gooi het dan gelijk weg. Klik nergens op, vul niks in, gooi het gewoon weg, zelfs uit je map met verwijderde berichten. Als je twijfels hebt dat het toch wel eens echt kan zijn bel dan naar het bedrijf in kwestie op voor alle zekerheid.
Je ben ewaerskouwd!
P.S. Het is niet te geloven, op het moment dat ik dit zit in te tikken komt weer via Planet mail precies hetzelfde mailtje binnen, nu van Hendrik Klasen van de firma ICS Cards. Die zijn heel bezorgd...