2003 Thailand

Het Land van de Glimlach

Route_2003

De afgelopen jaren gingen we iedere zomer op vakantie met onze jongens, en dat hebben we tot afgelopen jaar altijd met veel plezier gedaan. We wisten natuurlijk dat er vroeg of laat een moment zou komen dat onze jongens het niet meer zo leuk zouden vinden om met Pa en Moe op vakantie te gaan, en vorig jaar leek dat moment al te zijn aangebroken tijdens onze laatste vakantie in Frankrijk.

Ondanks dat we daar vrienden ontmoetten met ook twee zoons van ongeveer dezelfde leeftijd bleek al snel dat de traditionele camping-vakantie zijn charme voor de jongens had verloren. Ze hadden nergens zin in en ze verveelden zich naar eigen zeggen te pletter. Voor ons werd deze vakantie er niet een om met al te veel plezier op terug te kijken en we besloten dan ook dat het mooi was geweest. Voortaan zouden we samen op vakantie gaan, zonder de jongens, en we besloten meteen dat we dan ook verder weg zouden gaan dan Europa.

De eerste verre bestemming, zo werd unaniem besloten, moest Thailand worden want daar hadden we goeie verhalen over gehoord. We boekten voor het eerst (en zo bleek later niet voor het laatst) bij reisbureau Fox, en we hadden ook al besloten dat we op vakantie zouden gaan in een periode dat je voor wat het weer betreft liever niet in Nederland wilt zijn…

7 november – Eerste etappe naar Amman

Op Riet’s verjaardag vertrokken we met Royal Jordanian van Schiphol naar Amman, de hoofdstad van Jordanië. We landden daar vroeg in de avond om pas weer na middernacht te vertrekken voor de tweede etappe naar Bangkok.

Omdat er op de luchthaven weinig te beleven was viel deze lange tussenstop knap tegen. Er waren geen bars, alleen de taxfree shops en twee kleine fastfood restaurants. Bovendien bleek onze “dinerbon” alleen goed voor een pizza, waarbij zelfs de keuze nog beperkt werd tot twee soorten.

Een matig begin van de vakantie dus met als enige voordeel dat we nu gelegenheid genoeg hadden om kennis konden maken met de andere leden van ons reisgezelschap.

8 november – Aankomst in Bangkok

Thailand0003

De aankomst in Bangkok was om kwart over een ‘s middags, en na wat zoeken in de ontvangsthal van het vliegveld vonden we onze Belgische gids Rudi. Bij de bus die ons daarna naar het Bangkok Centre Hotel in China Town bracht maakten we ook kennis met onze Thaise gids Pai Boon.

Na het vlotte inchecken deden we eerst een dutje want onderweg tijdens de lange reis hadden we weinig geslapen. Er was ‘s avonds een welkomstdiner gepland en vooraf kwamen we met het hele reisgezelschap in de lobby van het hotel bij elkaar om nader kennis te maken. We kregen te horen wat het programma zou zijn, wat wel en vooral wat niet te doen, en een lijst met excursies waaruit we konden kiezen. We besloten meteen om gewoon alle excursies te doen, waarbij ook meteen alle resterende maaltijden werden geregeld.

Na het welkomstdiner gingen we met een kleine groep nog korte wandeling maken door Chinatown. We zagen het offeren voor het waterfeest, overal op het water dreven een soort lampionnetjes met kaarsjes. Lang duurde de wandeling niet want iedereen was toe aan een goede nachtrust.

9 november – Bangkok

Thailand0065

Na het ontbijt maakten we een wandeling door China Town met daarbij een bezoek aan de markt. De markt was een kleurrijk schouwspel, en het was onvoorstelbaar hoeveel etenswaar er werd verkocht waarvan we geen idee hadden wat het precies was. Via de smalle en drukke marktstraatjes wandelden we in de richting van de Chao Praya rivier, maar eerst bezochten we nog een Chinese tempel.

Bij de rivier aangekomen gingen we aan boord van een rondvaartboot. De boottocht voerde ons door een buitenwijk van Bangkok waar de huizen in het water staan op palen. We zagen onder andere de porseleinen Wat Arun, wat de mooiste tempel van Bangkok schijnt te zijn, voerden vissen bij een andere tempel, en we eindigden de boottocht bij een drijvend restaurant waar we de lunch gebruikten.

’s Middags brachten we een bezoek aan Koninklijk Paleis en het naastgelegen tempelcomplex van Wat Phra Keo, wat erg indrukwekkend was maar ook heel erg heet. Vooraf moesten de meeste dames nog een omslagdoek voor om hun middel huren want ze waren niet stemmig genoeg gekleed…

’s Avonds hadden we een tamelijk exclusief Thais diner in het Asia Hotel, gevolgd door een bezoek aan het Calypso Cabaret. Dit cabaret wordt helemaal opgevoerd door mannen die zijn omgebouwd tot vrouw, en eerlijk is eerlijk, er zaten ware meesterwerkjes tussen. Onze gids had zelfs een fles Thaise whisky uitgeloofd voor degene die zou raden hoeveel echte vrouwen er in de show meededen, en ondanks dat het antwoord voor de hand lag (nul) had niemand het goed, dus je kunt wel nagaan.

10 november – Van Bangkok naar Kanchanaburi

Thailand0146

Vanmorgen moesten we om half zeven al op omdat we zouden vertrekken naar Kanchanaburi. Na een uur of twee was  er een korte toeristische stop waar we konden zien hoe kokosolie werd gemaakt. Tegen de middag kwamen we aan bij een halteplaats vanwaar we met longtail boats naar de drijvende markt van Damnoen Saduak zouden varen. Deze markt was erg toeristisch en dus heel druk, maar ook erg gezellig.

We vertrokken vroeg in de middag voor het laatste stuk richting Kanchanaburi. Het eerste bij aankomst was een kort bezoek aan de herdenkingsbegraafplaats voor de slachtoffers van de Birma spoorlijn. Ik zou daar het graf bezoeken van de grootvader van een collega en vond dat met hulp van de rest van het gezelschap die hielpen zoeken tussen de honderden gedenkstenen.

De volgende stop was een bezoek aan de beroemde Brug over de River Kwai. Na de wandelingen rond en over de brug was er een lunch aan boord van een drijvend restaurant wat over de rivier werd voortgetrokken. Een heerlijk ontspannen tochtje, wat weer gevolgd werd door een treinreis van twintig minuten over Birma spoorlijn in een overigens stampvolle trein.

Aan het eind van de middag  gingen naar onze verblijfplaats in Kanchanaburi, het Pongsuda Resort. Na het inchecken, het uitpakken en de douches hadden we daar ’s avonds met de hele groep een gezellig diner. Verder konden we niet veel kanten op want het resort lag nogal afgelegen.

11 november – Kanchanaburi

Thailand0249

’s Morgens bezochten we een beruchte plek in de Birma spoorlijn, de Hellfire Pass, en daarna het bijbehorende museum. Deze pas was door Australische en Nederlandse krijgsgevangenen met de hand door de rotsen uitgehakt. Er was die dag de jaarlijkse herdenkingsplechtigheid waarvoor we helaas te vroeg moesten vertrekken. Erg indrukwekkend was de aanwezigheid bij de herdenking van twee Australische voormalige krijgsgevangenen die aan de pas hadden gewerkt die zelfs na al die jaren nog nauwelijks in staat waren om erover te praten.

De volgende stop was een waterval waarin een deel van de groep vrolijk rond ging spetteren. Het begin van de middag was gereserveerd voor de excursie naar het Saiyok Olifant Parc, met als absoluut hoogtepunt een rit op de rug van een olifant door de jungle en de rivier. En nog was de koek voor vandaag niet op want er volgde nog een tocht over de rivier met een vlot wat getrokken werd door een longtailboot waarop we een late lunch gebruikten.

De rest van de middag brachten we door in het resort, waarbij er gezwommen kon worden in het zwembad en de rivier, en ’s avonds was er weer een gezellig gezamenlijk diner.

12 november – Ayutaya

Thailand0294

Weer vroeg op voor de busreis van drie uur naar de oude hoofdstad Ayutayya. Daar brachten we eerst een bezoek aan de tempelruïnes van Wat Chai Wattanaram, een tempelcomplex net buiten de stad wat in 1767 was verwoest door de Birmezen die toen deze de hele stad plat brandden. Daarna gingen we naar de Wat Yai Chai Monghon, een tempel complex midden in de stad.

Na de lunch was er een bezoek aan een tempel een eind buiten de stad waar zich een kolonie apen (Makaken) had gevestigd. De apen konden gevoerd worden, maar meestal hadden ze daar het geduld niet voor en rukten de zakjes voer uit je handen voor je er erg in had. Aan het eind van de middag was er weer een boottocht met longtail boats, rond het centrum van de stad waarbij kort werd aangelegd bij de voormalige Hollandse wijk met het VOC monument. We verbleven in het Ayotaya hotel waar we na een korte wandeling door de stad een gezamenlijk diner hadden.

De rest van de avond werd door de  meesten doorgebracht in “Tony’s Place”, een backpackers cafe om de hoek bij het hotel, en dat was erg gezellig!

13 november – Jomtien

Thailand0342

Het was alweer vroeg opstaan, voor de busreis naar onze laatste stop Jomtien. Omdat onze gidsen Rudi en Pai Boon ons daar zouden verlaten besloten we afscheid van ze te nemen met een lunch bij Belgisch restaurant in Pattaya. Dat ging niet door omdat de stroom daar was stroom uitgevallen, dus werd de lunch verplaatst naar een Thais seafood restaurant. Er was een inzameling gehouden voor Rudi en Pai Boon (die ondertussen door ons Hendrik-Jan de Tuinman was gedoopt) en ze werden uitvoerig bedankt voor de meer dan uitstekende begeleiding gedurende de eerste week.

Na de lunch vertrokken we naar ons hotel, Grand Jomtien Palace, waar de hele groep de rest van de vakantie zou verblijven. We namen er afscheid van Pai Boon, en omdat Rudi toch pas de volgende dag naar zijn woonplaats Chiang Mai zou vertrekken gingen we ’s avonds alsnog naar het Belgisch restaurant in Pattaya om daar te gaan eten en afscheid te nemen van Rudi.

Daarna maakten we nog een eerste wandeling door Pattaya, waarbij we kennis maakten met het nachtleven in het algemeen en “Walking Street” in het bijzonder.

14-15 november – Jomtien, Pattaya

Thailand0406

Na het drukke programma van de rondreis in de eerste week was de dagindeling van de eerste twee dagen in Jomtien bij vrijwel iedereen hetzelfde: na het ontbijt naar het zwembad tot een uur of vier, dan lekker in bad en ’s avonds met de taxi naar Pattaya om wat te drinken, te eten en te winkelen.

16 november – Pattaya

Thailand0374

Voor de middag hadden een aantal van ons een excursie geregeld naar een Dolfijnen Show in het noorden van Pattaya. Dat begon met een bezoek aan de naastgelegen tempel Sanctuary of Truth, een geheel houten gebouw wat de verschillende invloeden op de Thaise cultuur moet uitbeelden. Er wordt nog steeds aan gebouwd en we konden de houtsnijwerkers aan het werk zien.

Na een lunch in het kleine restaurant begon de Dolfijnen Show. Er waren drie dolfijnen die een paar kunstjes deden, op zich niet eens zo heel spectaculair maar na de show mochten we het water in om te zwemmen met de dolfijnen. En dat was wel heel bijzonder!

17 november – Koh Samet

Thailand0393

Weer een excursie met een groot deel van de groep, deze keer naar een eiland genaamd Koh Samet. Een twee uur durende reis met een minibus bracht ons naar het vissersplaatsje Ban Phe, waar we op de boot gingen naar het eiland. Na een uur kwamen we aan bij het tropische strand waar we tot een uur of vier een heerlijke dag doorbrachten.

18-19 november – Jomtien en Pattaya

Thailand0438

Dinsdag was weer een dag lekker niksen, na het ontbijt naar het zwembad en ’s avonds met de taxi naar Pattaya. Overdag was er bij het zwembad nog even paniek omdat er een enorme slang in de boom bij de ingang van het zwembad zat, die uiteindelijk door het personeel van het hotel vakkundig verwijderd werd.

Woensdag was alweer de laatste dag in Jomtien. Na het ontbijt en een tijdje bij het het zwembad te hebben gehangen gingen we tussen de middag naar het Hollandse restaurant “Tulip House” aan de boulevard, want sommigen hadden inmiddels een onbedwingbare trek in bitterballen, een broodje kaas, een broodje kroket of een broodje shoarma met knoflooksaus. Die avond was ook de laatste keer met de taxi naar Pattaya, voor mijn persoonlijke missie (de Big Mac test).

20 november – Van Bangkok naar Amman

Thailand0456

De terugreis begon met het vertrek uit Jomtien per bus naar de luchthaven van Bangkok te gaan, een rit die zo’n drie uur duurde. Na alweer een vlotte incheck, waarbij we alleen even een klein probleem hadden omdat op Riet’s boarding card een verkeerde naam kwam te staan, deden we een rondje door de taxfree shops.

We vertrokken om kwart over een naar Amman waar we om acht uur ’s avonds plaatselijke tijd aankwamen. Omdat we de volgende morgen pas om acht uur weer zouden vertrekken was er een overnachting in het “Queen Alia” Hotel geregeld, vlak bij het vliegveld.

Het duurde tamelijk lang voordat iedereen zijn transfer ticket had en de douane faciliteiten waren afgehandeld. Een bus bracht ons naar het hotel waar we nog wat konden eten, en voor het slapen namen we nog een laatste biertje van vijf dollar per stuk op de kamer.

21 november – Laatste stukje terug naar huis

Thailand0478

Dezelfde bus als gisteravond bracht ons vroeg in de ochtend weer naar de “Queen Alia” Luchthaven. Alles leek deze keer vlot te gaan maar nadat het vliegtuig al van de pier was afgeduwd moesten we toch weer terug, er was een technisch mankement. We mochten het vliegtuig niet uit want het was blijkbaar een kleinigheid, maar het leverde toch ruim een uur vertraging op.

De vlucht zelf verliep de terugreis zonder problemen, We kwamen onder andere over Israël en Cyprus, en arriveerden we om twee uur ’s middags op Schiphol. Waar het typisch Hollands weer was, zwaar bewolkt, regen, veel wind en nog geen tien graden….

Foto’s

De foto’s van onze vakantie in Thailand kun je zien via albums op een andere website. Omdat het er zoveel zijn heb ik ze verdeeld over meerdere albums waar je automatisch naar toe gaat als je op een van deze titels klikt:

Zo kun je de foto’s bekijken:

Als je op een van de bovenstaande links hebt geklikt kom je op de eerste pagina met de foto’s van dat album. De foto’s worden getoond in klein formaat, rechts onderaan je scherm kun je door de pagina’s met foto’s bladeren door op de paginanummers te klikken:

CPG_Pic1

Als je een bepaalde foto in het groot wilt bekijken dan kan dat door er simpelweg op te klikken.

Als een foto groot in beeld is kun je vanaf die foto ook een diashow starten door middel van de meest rechtse van de drie buttons die zichtbaar zijn links bovenaan de foto:

CPG_Pic21

Als de diashow is gestart zie je rechts beneden de foto’s buttons waar je op kunt klikken om de diashow te (her)starten, te pauzeren en te stoppen.