Goed, wat is er nou allemaal gebeurd bij de simpele aanschaf van een barbecue. Zoals ik al vele malen heb gezegd, niks gaat hier simpel dus het is niet zo dat je iets aanwijst, dat vervolgens betaald en dan meeneemt.
Om te beginnen, ze hadden alleen een groene en Riet is allergisch voor groen. Maar geen nood want ze hadden ook zwarte. Dachten ze, want even later kwamen ze terug uit het magazijn, die groene was de laatste die ze hadden. Riet kon er wel mee leven zei ze, maar voordat de koop definitief werd gemaakt vroeg ik naar het ontstekingsmechanisme wat vermeld stond. Het was namelijk mogelijk om een speciaal gasflesje aan te sluiten voor een mechanisme waarmee de kolen konden worden aangestoken via gas.
Ze snapten er duidelijk niks van want ze begonnen meteen te zoeken naar een gasfles en wilden de connector om gaan bouwen. En hoe ik ook probeerde uit te leggen dat de beschrijving zei dat het om een speciaal klein gasflesje van Weber ging wat je aan de bestaande koppeling moest kunnen vastdraaien, ze kwamen al aan met allerlei koppelstukken en sleepten een grote gasfles aan. Ik zag dat het onbegonnen werk was, gaf het op en deelde mee dat we van de aankoop afzagen.
Thuis gekomen bedacht Riet dat we het apparaat toch maar moesten kopen. We moesten die speciale gasflesjes dan maar ergens anders zien te halen aangezien de zaak in kwestie ze duidelijk niet had, maar het was niet zo dat het apparaat zonder niet werkt. Je moet de kolen dan alleen op de ouderwetse manier aansteken, en aangezien we daar wel mee konden leven leek het eigenlijk wel voor de hand liggend aangezien we het apparaat toch wel graag wilden hebben.
Vandaag ging ik dus terug om alsnog de barbecue te kopen, en waarachtig, dat leek in eerste instantie voorspoedig te gaan. Ik mopperde wat over de groene kleur en het feit dat het een demo model betrof, en dat leverde met zonder mankeren tien procent korting op. Ik vroeg niks over de gasaansluiting, wel naar thuisbezorging en dat bleek voor onze wijk gratis te zijn, dus alles leek helemaal in orde. Ik betaalde en begon een routebeschrijving te tekenen voor de bezorging.
En toen begon het gesodemieter. De bedrijfsleider doemde opeens op en vertelde in steenkolen-Engels dat de bezorging een probleem opleverde want ze hadden geen bestelauto. En ze wilden er wel een huren maar die moest ik dan wel betalen. Omdat zelf meenemen geen optie was, het ding was gewoon te groot, deelde ik hem mede waar hij wat mij betreft die barbecue kon stoppen als hij niet gratis bezorgd werd en eiste mijn geld terug. Dat wilden ze natuurlijk niet, dus lichtelijk in paniek boden ze aan het ding uit elkaar te halen zodat het in de auto zou passen en om het dan bij mij thuis weer in elkaar te zetten.
Zo gezegd zo gedaan, maar wel een demontage op zijn Filipijns dus het duurde een eeuwigheid waarbij er voortdurend mensen weg liepen en het werk om onverklaarbare redenen regelmatig stil lag. Uiteindelijk gingen alle losse onderdelen dan toch in de auto, inclusief twee jonge gasten die hem thuis weer in elkaar zouden zetten.
Gelukkig had ik bij de demontage goed opgelet want die twee hadden duidelijk het buskruit niet uitgevonden. Ik moest zelf de nodige instructies geven om te zorgen dat alles weer goed in elkaar werd gezet.
Maar eind goed, al goed, het is allemaal uiteindelijk gelukt en de barbecue staat inmiddels op het terras te wachten op in gebruik name..