Aangekomen in KAZ

Zoals verwacht arriveerde ik gisteravond pas rond half twee bij mijn hotel in Dubai. Daar ging nog een klein geschil aan vooraf met de chauffeur van de Emirates taxi service die me zoals ik al had verwacht weer bij het verkeerde hotel wilde afzetten. Ik verbleef namelijk in het Ibis One Central hotel en dat is een low-budget versie van het gewone Ibis hotel wat daar om de hoek ligt. Dat laatste hotel is blijkbaar bekend bij de taxi-chauffeurs maar het eerste niet. De vorige keer dat ik in het Ibis One Central verbleef (het standaard hotel voor Shell mensen in Dubai) werd ik dan ook voor de verkeerde deur afgezet en moest ik toen ik daar achter kwam (en de taxi dus al weg was) een paar honderd meter zeulen met een zware koffer.

Maar goed, nu wist ik beter en kon ik de taxi-chauffeur de juiste kant op dirigeren en zo lag ik tegen twee uur dan toch nog in bed. Omdat de vlucht naar Basrah pas vroeg in de middag vertrok kon ik vanmorgen dus heerlijk uitslapen tot half negen en op mijn gemak in het hotel ontbijten. Rond half twaalf nam ik een taxi naar Terminal 2 van de luchthaven want dat is de terminal vanwaar vluchten met Fly Dubai, de maatschappij waarmee ik zou vliegen, vertrekken.

Aangekomen in Terminal 2 kreeg ik echter te horen dat mijn vlucht niet van Terminal 2 maar van Terminal 3 zou vertrekken, en dat is dus helemaal aan de andere kant van de luchthaven. Er zat niets anders op dan weer een taxi te nemen, gelukkig dus maar dat ik redelijk vroeg was vertrokken. Aangekomen bij Terminal 3 kreeg ik ook nog eens te horen dat de gate vanwaar mijn vlucht zou vertrekken de aller-achterste helemaal aan de andere kant van de terminal was, en dat betekende een wandeling van ruim anderhalve kilometer. Voor mij geen probleem maar je zult maar slecht ter been zijn…

Een voordeel van Terminal 3 was wel dat ik daar gebruik kon maken van de business lounge van Emirates die heel wat comfortabeler zijn dan de lounge in Terminal 2 die meer wegheeft van een veredelde keuken. Ik had ook nog extra tijd want ik had ondertussen al een mailtje gehad van Fly Dubai dat de vlucht een half uur was vertraagd. Eenmaal in het vliegtuig had ik de stoel helemaal voorin aan het raam naast de deur dus ik had toen we gingen vertrekken een mooi zicht op het afkoppelen van de slurf:

De korte vlucht van anderhalf uur naar Basrah verliep vlotjes zonder problemen en aangekomen op de luchthaven was ik ook erg vlot door alle faciliteiten heen, ook al omdat ik helemaal voorin het vliegtuig zat en dus zo’n beetje als eerste bij de paspoortcontrole aankwam. Bij de bagagebanden was er wel weer even hilariteit want terwijl we bij de band stonden waarop volgens de aankondiging onze bagage zou aankomen zagen we onze koffers op de andere band achter ons binnen komen rollen…

De rit naar KAZ was heel comfortabel want we werden niet vervoerd in de gebruikelijke bussen maar in Toyota Landcruisers, en die grote SUV’s zitten nu eenmaal veel comfortabeler dan die rammelende bussen. We merkten onderweg helemaal niets van enige onrust, wel namen we een andere route dan normaal met minder wegen binnendoor. Opvallend onderweg was nog dat we op verscheidene plaatsen werk aan de snelweg zagen waarbij er nieuw wegdek werd aangebracht, iets wat hier nergens een overbodige luxe is maar wat ik tot nu toe nog niet eerder had gezien.

Het was net donker even na vijven toen we arriveerden in het kamp. Op mijn kamer aangekomen heb ik alles weer een beetje “ingericht” door mijn eigen spulletjes weer op hun plaats te zetten en daarna was het tijd voor het avondeten. In het restaurant werd ik verwelkomd werd door een paar van mijn collega’s maar het was er bizar rustig. Blijkbaar zijn er nog maar weinig mensen terug…