Werk update
Vandaag maar weer eens even bijpraten over het werk want dat is al weer een tijdje geleden en er is de laatste weken heel wat gebeurd.
Van onze twee projecten is er een al zover dat het werk daarvoor als alles goed gaat aan het eind van het jaar klaar is. Op dit moment is een „Drilling Rig”, een boorschip dus, bezig om in de zeebodem twee nieuwe gasputten te boren. Het werk is nu een maandje aan de gang en gaat nog zeker twee maanden duren. Dat boren is overigens een duur grapje want die schepen zijn omdat ze tamelijk speciaal zijn peperduur om te huren, ruim een miljoen dollar per dag! Je kunt je dus wel voorstellen dat er over iedere minuut vertraging knap moeilijk wordt gedaan.
Het andere project, het tweede platform, is inmiddels in volle gang op de scheepswerf van Keppel in het stadje Subic. Er is nog niet veel resultaat zichtbaar want erg ver zijn ze nog niet maar het gaat gestaag, zij het met wat meer moeite dan we hadden gehoopt. Keppel is een nieuw bedrijf in deze industrie en heeft nog nooit zo’n platform gebouwd, en het is blijkbaar toch wat moeilijker dan ze hadden verwacht. Nadat alles de afgelopen twee jaar zo soepel is verlopen en we zelfs een „voorbeeld project” binnen Shell werden genoemd is er dan nu af en toe toch wat tegenslag. En dat kan natuurlijk ook haast niet anders; het belangrijkste is dat we nog steeds op schema liggen.
Mijn afdeling speelt een centrale rol in het hele gebeuren mag ik zonder valse bescheidenheid toch wel zeggen, want wij zijn er verantwoordelijk voor alle documentatie op de juiste plek en bij de juiste personen terecht komt. Vooral de bouwtekeningen zijn daarbij erg belangrijk. Wij ontvangen die van het ontwerp bureau Fluor, zorgen dat de juiste mensen binnen ons project er naar kijken, en na goedkeuring sturen we alles door naar de scheepswerf zodat ze er daar mee aan de slag kunnen. Het lijkt een eenvoudig klusje maar het is tamelijk gecompliceerd omdat er van vrijwel alle bouwtekeningen meerdere versies zijn die hier en daar gewijzigd zijn ten opzichte van de vorige versie. Het is natuurlijk zaak om te zorgen dat de juiste versie op de juiste plaats komt want een kleine fout hiermee kan flinke gevolgen hebben.
Ik heb ook nog eens met personele problemen te maken deze maand want degene uit mijn team die op de scheepswerf werkt is op vakantie (mensen die op de scheepswerf werken hebben om de zoveel weken twee weken verplicht en onbetaald verlof), en ik heb op ons eigen kantoor iemand moeten ontslaan. Dat laatste is altijd een heel vervelend klusje maar er zat niks anders op; de goeie jongen maakte ontzettend veel grove fouten en was duidelijk niet op zijn plek. Gelukkig heb ik al een vervanger, die begint maandag en aangezien onze man op de scheepswerf dan ook weer terug is hebben we hopelijk volgende week wat meer lucht…