Willem en Riet in Manila

Onze alledaagse belevenissen op de Filippijnen

Filippijnse luchtvaart

PAL_NAIA

Net als vorig jaar voor onze vakantie naar Indonesië hebben we voor onze vakantie naar China gebruik gemaakt van Philippine Airlines (PAL). Ik zie de wenkbrauwen al fronsen bij deze naam want de maatschappij stond jarenlang op de zwarte lijst van heel wat landen waaronder de EU. Ik kan alleen maar zeggen dat onze ervaringen prima zijn en PAL heeft beslist een van de leukste veiligheidsfilmpjes die ik ooit heb gezien. Ik zou er maar eens naar speuren op Youtube want daar staat het vast wel op.

De Filippijnen zijn een behoorlijk uitgestrekt land wat bestaat uit meer dan 7200 eilanden en eilandjes, en het zal daarom duidelijk zijn dat de twee belangrijkste manieren van vervoer over water en door de lucht zijn.

 
Vervoer over het water is uiteraard het goedkoopst maar heeft een zeer bedenkelijke reputatie, vooral voor wat betreft personenvervoer. Het wordt allemaal wel beter na een lange reeks ongelukken, maar veerboten zijn over het algemeen nog steeds slecht onderhouden en belast tot ver boven hun capaciteit. Gelukkig komen er door het toenemende toerisme steeds meer positieve uitzonderingen maar het beste en veiligste vervoer is toch wel door de lucht.
 
De Filippijnen hebben behalve de veel bekritiseerde nationale luchthaven NAIA een uitgebreid netwerk van grotere en kleine vliegvelden op vele eilanden en het luchtverkeer is dan ook heel erg intensief. Vliegen is hier relatief goedkoop, er is een ruime keus en wat veiligheid betreft valt er, in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, ook weinig te klagen.
 
Philippine Airlines is lange tijd dankzij de regeringspolitiek van “one country, one airline” de enige luchtvaartmaatschappij geweest van de Filippijnen. Daar is in 1995 een einde aan gekomen maar de reputatie van de Filippijnse luchtvaart was toen internationaal al zo slecht dat veel landen, waaronder die van de Europese Unie, de landingsrechten van Filippijnse maatschappijen al hadden ingetrokken.

Dankzij nieuwe vliegtuigen en een streng toezicht van de IATA is de situatie nu zodanig verbeterd dat vorig jaar de beperkingen op de landingsrechten zijn ingetrokken. Philippine Airlines is druk bezig hun netwerk uit te breiden naar Europa en zou wel eens een geduchte concurrent kunnen gaan worden voor KLM op de route van Amsterdam naar Manila. Ook Cebu Pacific is bezig hun vloot uit te breiden met nieuwe en grotere vliegtuigen met de bedoeling een groot internationaal netwerk op te gaan zetten, maar die schijnen zich in eerste instantie meer op de Aziatische markt te willen gaan richten.
 
Binnenkort zien we misschien na heel lange tijd de fleurige staarten van Philippine Airlines weer in Amsterdam, en wie weet misschien ook wel het felle geel van Cebu Pacific...


Website van Willem en Riet