Willem en Riet in Manila

Onze alledaagse belevenissen op de Filippijnen

Los eindje...

digi-iphone-4-sept-2010


Er zijn nog een paar kleine dingetjes die we nog steeds niet hebben kunnen afronden na ons vertrek uit Maleisië. Een van die losse eindjes is het terugkrijgen van mijn borgsom, betaald voor mijn iPhone toen ik bij de Maleise provider DiGi een abonnement nam. Dat abonnement heb ik vroegtijdig moeten opzeggen toen we naar de Filippijnen verhuisden maar ik had ondanks een boete wel recht op teruggave van die waarborgsom.

We dachten dat alles geregeld was toen we vertrokken want DiGi zou het bedrag van 480 Ringgit, toch zo’n honderdvijftien Euro, overmaken op onze bankrekening en binnen drie maanden. Dat gebeurde niet, dus toen Riet en ik naar Kuala Lumpur terugkeerden in januari hebben we die gelegenheid gebruikt om eens bij DiGi te gaan informeren hoe dat zat.

Wat bleek, ze hadden ons een cheque gestuurd. Naar ons oude adres in Maleisië! Nadat we hadden uitgelegd dat het abonnement opgezegd was in verband met een verhuizing naar het buitenland en dat we dus al heel lang niet meer op dat adres woonden besloten ze ons een nieuwe cheque te sturen. Want helaas, het was niet mogelijk om het geld naar een bankrekening over te maken, het moest per cheque.

Maar al wat we zagen verschijnen in onze Filippijnse brievenbus, geen cheque van DiGi. Gisteravond ben ik dus maar weer naar DiGi gegaan en heb weer eens gevraagd waar mijn geld bleef. En wat zegt het vriendelijke meisje, het geld was overgemaakt op onze bankrekening. Onze Maleise welteverstaan, die dus is opgeheven toen we uit Maleisië vertrokken. Maar dat kon toch niet, overmaken op een bankrekening? Daarom zouden we een cheque krijgen. Ja, dat snapte ze ook niet wie dat had gezegd.

Na wat heen en weer gepraat werd er besloten om dan toch maar een cheque te sturen. “Wat is uw adres? Oh, maar dat is op de Filippijnen, dan kunnen we geen Cheque naar toe sturen”. Ja, en wat nu, vroeg ik dus. Weer kleine-kamertjes overleg met een supervisor, en het werd dan toch maar een bankrekening. Het enige probleem was nu nog dat onze bankrekeningen geen van alle meer Maleise rekeningen zijn en dan is er dus een Swift code nodig en die had ik effe niet bij de hand.

Kort en goed, ik ben vanavond maar weer terug gegaan met alle benodigde gegevens en alles is nu doorgegeven. Wij wachten weer af!



Website van Willem en Riet