De "K" van Klantvriendelijk?
woensdag 26 maart 2014
In de afgelopen jaren heb ik heel wat keren gevlogen met KLM en ik heb dan ook zo’n Frequent Flyer kaart waarop je “Miles” kunt sparen die je kunt inwisselen voor onder andere vliegtickets. Omdat bij KLM je saldo in principe niet vervalt heb ik een aardig saldo op kunnen bouwen van een paar honderdduizend van die miles, en in tickets omgerekend is dat toch een paar duizend euro om te besteden. En dat allemaal met miles die je toch gratis krijgt als je met KLM vliegt.
Mar zoals een ouwe Ierse collega van mij altijd al zei, “There is no such thing as a free lunch”, en inderdaad, ook hier blijkt een addertje onder het gras te zitten. Die miles vervallen alleen niet als je regelmatig met KLM vliegt, en daar zit nou net mijn probleem.
Riet en ik zijn er allang achter dat op de lange reizen die wij maken KLM nou niet bepaald de beste en zelfs niet de goedkoopste optie is. Zowel de service als het comfort blijven ver achter bij bijvoorbeeld Emirates en KLM is meestal nog duurder ook, dus als we naar Nederland vliegen dan is de keus eenvoudig. En omdat ik nu al anderhalf jaar niet met KLM heb gevlogen kreeg ik onlangs een berichtje dat als ik niet snel een vlucht boek bij KLM dat dan mijn miles per eind april gaan vervallen.
Nou, lekker klantvriendelijk is dat! Gelukkig is de datum van de vlucht niet belangrijk, als de boeking maar gedaan wordt voor eind april. Maar wat voor ticket moet ik dan boeken? Van Manila naar Amsterdam voor als we naar Nederland komen later dit jaar? Dacht het dus mooi niet! Ik twijfel nog tussen een hele goedkope ticket die ik dan al of niet gebruik, net hoe het uit komt, of kan ik misschien als ze dat wil mijn schoonzusje een plezier doen met een ticket naar de Filippijnen? Ik kan er nog een maandje over nadenken gelukkig.
Hopelijk krijg ik niet vandaag of morgen een berichtje van de Rabobank, “Als U niet voor het eind van de volgende maand een keer gebruik maakt van onze pinautomaten vervalt al uw spaargeld”...