Nieuw speeltje
maandag 15 juli 2013
Voordat ik mijn nieuwe Macbook Pro laptop had gebruikte ik een los scherm wat ik aan de laptop koppelde. Dat vond ik handig omdat een laptop scherm toch wat aan de kleine kant is als je foto’s aan het bewerken bent. Mijn nieuwe Macbook Pro heeft echter zo’n goed scherm dat het gewoon zonde zou zijn om dat losse scherm er aan te hangen, simpelweg omdat de beeldkwaliteit van dat scherm veel minder is dan van de laptop.
Ik miste het grotere scherm toch wel, vooral als ik veel foto’s moest bewerken zoals bijvoorbeeld van de laatste vakantie. Bovendien had Apple mijn probleem van de mindere beeldkwaliteit inmiddels opgelost door een nieuwe versie uit te brengen van Apple’s eigen beeldscherm waar je een Macbook Pro aan kunt koppelen. En ik besloot uiteindelijk om toch maar overstag te gaan en zo’n LED Thunderbolt Display aan te schaffen. Daarvoor ga je natuurlijk naar de Apple Store en dat deed ik dus ook.
In de eerste keken ze me glazig aan, ondanks het feit dat ze een beeldscherm hadden staan. Toen ik ze daarop wees kreeg ik te horen dat ze alleen het oude model met het LCD scherm hadden. Toen ik naar het nieuwe model vroeg was het antwoord, jullie raden het al, „Sorry Sir, we don’t have”. Ik weet inmiddels dat ik dan geen stap verder kon dus ik naar de volgende Apple Store. Die hadden het nieuwe model in de winkel op display staan dus vol goeie moed vroeg ik om een exemplaar. De behulpzame verkoper ging naar achteren en kwam even later terug met de mededeling (het wordt eentonig), „Sorry Sir, we have no stock”. Niet op voorraad dus, maar deze knaap was wel erg on-Filipijns behulpzaam want hij bood aan om wat filialen af te bellen. Het was goed bedoeld maar het resultaat bleef hetzelfde, geen enkele winkel had er een op voorraad.
Nou zou je in Nederland gewoon een bestelling plaatsen en dan regelen ze dat voor je, maar hier werkt dat dus echt niet. Ik besloot om dan maar via het internet te bestellen want de Filipijnse Apple Online Store deelde mede dat er ruim voorraad was en dat mijn bestelling de volgende dag nog verzonden zou worden. Dat gebeurde ook, mijn bestelling ging de volgende dag vanuit Singapore naar Hong Kong en twee dagen later arriveerde het pakket in Manila bij de douane om te worden ingeklaard.
En daar gingen we weer. Drie dagen achter elkaar las ik op de website waar ik het spoor van mijn bestelling kon volgen dat er vertraging was bij het afhandelen door de Filipijnse douane. Kijk, en daar word ik dus niet goed van, want in feite is het een kwestie van een stempel erop en doorsturen. Maar nee, hier moet zoiets altijd problemen opleveren en heel veel tijd kosten. Vandaag, vijf dagen na aankomst, was het dan toch eindelijk zover, een van de douanebeambten had zich er bij neergelegd dat er toch geen extra pesosen te ritselen waren met deze lading, legde zijn van knoflook vergeven kippenpoot neer en tekende het formulier af.
En nu staat het fraaie apparaat dus eindelijk op mijn bureau.