Willem en Riet in Manila

Onze alledaagse belevenissen op de Filippijnen

iPhone reparatie

Onderweg_naar_Greenhills

Al een tijdje heb ik een klein probleem met mijn iPhone. Het beestje is inmiddels al bijna vier jaar oud en is dus volgens de huidige mobiele telefoon normen al stokoud. Hij doet het nog best, alleen de "master" knop is al een hele tijd alleen nog maar met grof geweld in te drukken. De laatste tijd moet je zowat een hamer gebruiken om nog resultaat te krijgen en dat begon toch lastig te worden.

Ik had het opgelost door de software functie te gebruiken die die knop emuleert maar dat is toch ook niet alles. Je krijgt dan een knop op je scherm in de vorm van een icoontje maar omdat die altijd op je scherm zichtbaar moet zijn moet je hem voortdurend uit de weg schuiven want bij ieder programma staat hij wel ergens in de weg. Geen echte oplossing, dus het werd tijd voor een bezoek aan een reparateur.

En daarvoor gaan wij niet naar het Apple Service Center, nee, daarvoor gaan we naar Greenhills. Ik heb al de nodige keren over Greenhills geschreven, het winkelcentrum waar ook een aantal overdekte markthallen zijn met allerlei kraampjes waar je alles kunt kopen van nephorloges tot mobiele telefoons. En behalve dat zitten er ook tientallen kleine kraampjes met Filipijnse whizzkids die alles kunnen repareren, van laptops tot smartphones.

Het was dus niet eens de vraag of ik een kraampje zou kunnen vinden wat mijn iPhone zou kunnen repareren, het probleem was welke te kiezen. En dat was lastig want terwijl je langs de lange rij van kraampjes loopt wordt je aan één stuk door aangesproken. "iPhone repair, Sir? iPad repair? Laptop repair?". En aangezien al die kraampjes op elkaar lijken is de keuze nog niet eens eenvoudig.

Ik koos voor een kraampje waar op dat moment een paar iPhones werden gerepareerd dus ik nam aan dat ze er verstand van hadden. Ik legde het probleem uit waarop een "No problem, Sir" volgde , en na enig onderhandelen over de prijs ging een tamelijk excentriek gekapt heerschap wat onder de tattoo's zat met mijn iPhone aan de slag.

Het ding ging helemaal uit elkaar, elk onderdeel werd gecontroleerd en grondig schoongemaakt met onder andere een stofzuigertje, een luchtblazer en een of andere contactvloeistof. Met de bewuste knop was niks mis zo bleek, er zat alleen veel vuil in en een scheef staand contact zorgde ervoor dat het lastig was om de knop in te drukken. Het werd in een kwartier allemaal opgelost, terwijl ik wachtte en kon toekijken hoe mijn iPhone vakkundig onder handen werd genomen.

Ik kreeg hem voordat hij weer werd dichtgeschroefd in handen om te controleren dat nu alles goed was en nadat alles in orde was bevonden betaalde ik de overeengekomen somma van vierhonderd pesos, volgens de huidige koers zeven euro. Voordat ik wegliep met een weer perfect werkende telefoon kreeg ik nog een kaartje in handen gedrukt van het "bedrijf" want, zeiden ze, ze leveren kwaliteitswerk en als er toch nog iets mis was dan kwam ik gewoon terug.

Terwijl ik stond te wachten kwam er een andere klant vragen naar de kosten van de reparatie van zijn iPhone 5 waarvan de camera niet helemaal goed werkte. Hij kreeg te horen dat het vijfhonderd pesos zou kosten maar als de camera kapot bleek kwam de reparatie op duizend pesos (zeventien en een halve euro). Briesend liep de man weg want hij vond het veel te duur zei hij. Ik wou nog zeggen, ga jij dan maar niet in Nederland wonen...


Website van Willem en Riet