Vooroordelen...
zaterdag 16 augustus 2014
Vanmorgen in de sportschool raakte ik aan de praat met een Amerikaan die hier ook al een paar jaar woont. Hij is vrijwel iedere dag in de sportschool te vinden en we maken wel eens meer een praatje, en hij vroeg waar ik was geweest want hij had me al een tijdje niet gezien zei hij. Toen ik zei dat we net terug waren van vakantie kwam het gesprek al snel op luchtvaartmaatschappijen.
Dat is een vrij gebruikelijk onderwerp tussen expats want iedereen is voortdurend op zoek naar de goedkoopste, de snelste dan wel de meest comfortabele verbinding tussen de Filippijnen en thuis. Wat de voorkeuren ook zijn, de een zweert bij Emirates, de ander vindt KLM het beste, een derde vliegt altijd met Etihad, je zult vrijwel niemand horen met positieve verhalen over de Filippijnse maatschappijen.
Er zijn twee luchtvaartmaatschappijen op de Filippijnen die internationaal aan de weg gaan timmeren, en dat zijn Philippine Airlines en Cebu Pacific. Deze twee zijn veruit de grootste maatschappijen van het land maar er zijn ook een aantal kleinere maatschappijen die zich vrijwel uitsluitend richten op de binnenlandse routes.
AirPhil Express is voor Philippine Airlines wat KLM Cityhopper is voor KLM, een goedkoper alternatief voor de kortere routes. Daarnaast zijn er ook nog Zest en Tiger Air die vele routes vliegen op de grotere eilanden. Zest gaat waarschijnlijk een belangrijkere rol spelen in de toekomst want zij zijn pas overgenomen door het grote Air Asia, wat in Zuid-Oost Azië de grootste prijsvechter is, vergelijkbaar met EasyJet in Europa.
Over Zest doet een anekdote de ronde die te maken heeft met de oorspronkelijke naam. De maatschappij heette namelijk eerst “Asian Spirit” ("Geest van Azië"), in de volksmond werd dat uitgelegd als volgt, als je opsteeg dan was je een Aziaat maar daarna werd je vanzelf een geest. Een verdiende of een onverdiende reputatie, dat is de vraag, maar er werd in ieder geval besloten de naam te veranderen in Zest.
Wij hebben vorig jaar en dit jaar voor onze vakanties naar respectievelijk Indonesië en China gebruik gemaakt van Philippine Airlines en dat was eigenlijk helemaal geen slechte ervaring. Sterker nog, het beviel ons eigenlijk helemaal niet zo slecht, goeie service en mooie nieuwe vliegtuigen. Er is echt veel gedaan om van die slechte reputatie af te komen maar of dat echt gaat lukken is maar de vraag.
Vooroordelen hebben namelijk de neiging om lang te blijven hangen. Philippine Airlines heeft bijvoorbeeld zo'n hardnekkig vooroordeel aan zijn naam hangen, en dan met name aan de afkorting van de maatschappij naam, “PAL”. Er wordt gezegd dat deze afkorting staat voor “Plane Always Late”...
Dat is een vrij gebruikelijk onderwerp tussen expats want iedereen is voortdurend op zoek naar de goedkoopste, de snelste dan wel de meest comfortabele verbinding tussen de Filippijnen en thuis. Wat de voorkeuren ook zijn, de een zweert bij Emirates, de ander vindt KLM het beste, een derde vliegt altijd met Etihad, je zult vrijwel niemand horen met positieve verhalen over de Filippijnse maatschappijen.
Er zijn twee luchtvaartmaatschappijen op de Filippijnen die internationaal aan de weg gaan timmeren, en dat zijn Philippine Airlines en Cebu Pacific. Deze twee zijn veruit de grootste maatschappijen van het land maar er zijn ook een aantal kleinere maatschappijen die zich vrijwel uitsluitend richten op de binnenlandse routes.
AirPhil Express is voor Philippine Airlines wat KLM Cityhopper is voor KLM, een goedkoper alternatief voor de kortere routes. Daarnaast zijn er ook nog Zest en Tiger Air die vele routes vliegen op de grotere eilanden. Zest gaat waarschijnlijk een belangrijkere rol spelen in de toekomst want zij zijn pas overgenomen door het grote Air Asia, wat in Zuid-Oost Azië de grootste prijsvechter is, vergelijkbaar met EasyJet in Europa.
Over Zest doet een anekdote de ronde die te maken heeft met de oorspronkelijke naam. De maatschappij heette namelijk eerst “Asian Spirit” ("Geest van Azië"), in de volksmond werd dat uitgelegd als volgt, als je opsteeg dan was je een Aziaat maar daarna werd je vanzelf een geest. Een verdiende of een onverdiende reputatie, dat is de vraag, maar er werd in ieder geval besloten de naam te veranderen in Zest.
Wij hebben vorig jaar en dit jaar voor onze vakanties naar respectievelijk Indonesië en China gebruik gemaakt van Philippine Airlines en dat was eigenlijk helemaal geen slechte ervaring. Sterker nog, het beviel ons eigenlijk helemaal niet zo slecht, goeie service en mooie nieuwe vliegtuigen. Er is echt veel gedaan om van die slechte reputatie af te komen maar of dat echt gaat lukken is maar de vraag.
Vooroordelen hebben namelijk de neiging om lang te blijven hangen. Philippine Airlines heeft bijvoorbeeld zo'n hardnekkig vooroordeel aan zijn naam hangen, en dan met name aan de afkorting van de maatschappij naam, “PAL”. Er wordt gezegd dat deze afkorting staat voor “Plane Always Late”...