Bier
Er stond vandaag een artikel in een Nederlandse krant wat mijn verbazing wekte. Het ging over de populairste biermerken, altijd interessant natuurlijk, maar de uitslag was vond ik heel verrassend. Want hoewel je merken als Heineken, Budweiser en Carlsberg overal op de wereld tegenkomt zijn de twee meest gedronken biermerken van Chinese afkomst, namelijk Snow en Tsing Tao. En dat was toch wel het laatste wat ik had verwacht. En er was meer, want in de Top Tien stonden nog twee Chinese biermerken, Yanjing en Harbin.
Wij hebben in China met alle vier die biertjes kennis gemaakt en ik moet zeggen dat ze alle vier zeker niet verkeerd smaakten. Degene die wij het meest zijn tegengekomen waren toch wel Tsing Tao en Harbin, Snow kwamen we meer tegen toen we zoals dat heet de provincie in gingen en Yanjing hadden ze juist weer in Beijing. Dat Snow het populairst is verbaasd mij dus nog het meest want degene die we het meest tegenkwamen was de nummer twee op de lijst, Tsing Tao.
Blijkbaar zijn de Chinezen dus gek op bier, en dat bleek ook wel want het is letterlijk overal te krijgen. En niet alleen Chinees bier maar ook de buitenlandse merken, met name de al genoemde Heineken, Carlsberg en Budweiser. Die zijn alleen wel een stuk duurder en daarom drinken de Chinezen hoofdzakelijk hun eigen bier. Ja, en aangezien er een heleboel Chinezen zijn zou het dus geen verbazing moeten wekken dat de twee meest gedronken biermerken Chinees zijn.
De Top Tien had nog een paar verrassingen want Skol stond op de vijfde plaats, twee plaatsen hoger notabene dan Heineken. Skol? Ik kan me de tijd niet heugen dat ik dat heb gezien, en vroeger dronken wij dat alleen maar als we geen geld hadden om echt bier te kopen! En wat is in vredesnaam dat bier wat op de tiende plaats staat, Coors Light? Nog nooit van gehoord zelfs! En helemaal merkwaardig dat Carlsberg, wat je dus ook over de hele wereld tegenkomt, niet eens in deTop Tien voorkomt. Een beetje een merkwaardig lijstje dus, maar het zegt dan ook weinig want het gaat alleen maar over populariteit en niet over kwaliteit.
Wij houden het voorlopig nog een poosje bij San Mig Light...