Vliegtickets.ph
donderdag 20 november 2014
Het wordt de laatste tijd steeds rommeliger rond het boeken van onze vliegreizen. Riet en ik vliegen natuurlijk best wel veel en we boeken onze tickets altijd zelf, waarbij we weliswaar bepaalde voorkeuren hebben maar we kijken toch altijd wel wat rond voordat we definitief boeken. Het eerste criterium is voor ons altijd de beschikbaarheid van vluchten op de datums en tijden die wij hebben gekozen en het tweede criterium is uiteraard de prijs van de tickets.
Toen we pas op de Filipijnen woonden was de keuze eigenlijk heel makkelijk want KLM was de enige maatschappij die direct van Manila naar Amsterdam vloog en onze nationale trots was ook nog eens de goedkoopste. Daar kwam al snel verandering in toen KLM, noodgedwongen weliswaar door rare beslissingen van de Filipijnse overheid, stopte met die directe vlucht en een tussenstop ging maken in Taipei op het eiland Taiwan. Maar toch bleven we in eerste instantie nog bij KLM omdat de tickets daar nog steeds een stuk goedkoper waren dan bij de concurrentie.
Na de eerste ervaringen met Emirates werd dit al snel onze eerste keus om naar Nederland te vliegen, temeer omdat anderhalf jaar geleden de ticketprijzen van KLM enorm omhoog gingen en daardoor opeens stukken duurder waren dan verscheidene andere maatschappijen. We waren eigenlijk meer dan tevreden met Emirates, en dat leek alleen maar beter te worden toen de maatschappij het aantal vluchten op Manila nog eens ging uitbreiden ook en dus nog meer keus bood.
Maar zoals altijd is dit ook al weer te mooi om waar te zijn zo bleek al snel. De vluchten vanaf de andere luchthaven Clark International Airport werden even snel weer afgevoerd als ingesteld, en er kwamen weliswaar meer vluchten vanaf NAIA maar met de vertrektijden werd nogal eens geschoven en dat werkte nogal verwarrend want wij moeten namelijk altijd rekening houden met een aansluitende vlucht in Dubai.
Een weekje of wat geleden heb ik mijn vluchten voor het bezoek aan Nederland in december geboekt en daarbij had ik eigenlijk voor een ander vluchtschema willen kiezen dan ik heb geboekt. De reden is simpel, de combinatie van vluchten die ik eigenlijk wilde boeken stond niet in het rijtje van keuzemogelijkheden en ik moest dus met name voor de heenvlucht een latere vertrektijd kiezen dan ik had gepland.
Maar toen ik vandaag nog eens keek op de website van Emirates stond die eerdere vlucht er wel op in combinatie met de door mij gekozen terugvlucht dus ik belde maar eens naar het kantoor van Emirates in Amsterdam om te vragen of mijn vlucht nog veranderd kon worden. Dat heb ik wel meer gedaan en dat leverde nooit enige problemen op, maar ook die tijden zijn blijkbaar veranderd. Ik kreeg een heel verhaal te horen over een speciaal tarief wat ik had gehad en dat de ticketprijs inmiddels veel hoger was en dat het geld zou gaan kosten.
Diepe zucht. “Hoeveel kost dat dan?” vroeg ik. Bleek dat de huidige ticketprijs ruim het dubbele was van wat ik had betaald! “Laat dan maar zitten,” zei ik dus maar de dame was nog zo vriendelijk om even te kijken of er iets geregeld kon worden maar uiteindelijk bleek dat het me toch een paar honderd dollar zou gaan kosten om een paar uur eerder te vertrekken. Ik heb vriendelijk bedankt voor de moeite en zoals het er naar uit ziet kom ik dus op 18 december pas ’s avonds thuis in plaats van vroeg in de middag.
Het ziet er naar uit dat door de hevige concurrentiestrijd in het luchtverkeer nu ook het imperium van Emirates toch de eerste barstjes gaat vertonen...
Toen we pas op de Filipijnen woonden was de keuze eigenlijk heel makkelijk want KLM was de enige maatschappij die direct van Manila naar Amsterdam vloog en onze nationale trots was ook nog eens de goedkoopste. Daar kwam al snel verandering in toen KLM, noodgedwongen weliswaar door rare beslissingen van de Filipijnse overheid, stopte met die directe vlucht en een tussenstop ging maken in Taipei op het eiland Taiwan. Maar toch bleven we in eerste instantie nog bij KLM omdat de tickets daar nog steeds een stuk goedkoper waren dan bij de concurrentie.
Na de eerste ervaringen met Emirates werd dit al snel onze eerste keus om naar Nederland te vliegen, temeer omdat anderhalf jaar geleden de ticketprijzen van KLM enorm omhoog gingen en daardoor opeens stukken duurder waren dan verscheidene andere maatschappijen. We waren eigenlijk meer dan tevreden met Emirates, en dat leek alleen maar beter te worden toen de maatschappij het aantal vluchten op Manila nog eens ging uitbreiden ook en dus nog meer keus bood.
Maar zoals altijd is dit ook al weer te mooi om waar te zijn zo bleek al snel. De vluchten vanaf de andere luchthaven Clark International Airport werden even snel weer afgevoerd als ingesteld, en er kwamen weliswaar meer vluchten vanaf NAIA maar met de vertrektijden werd nogal eens geschoven en dat werkte nogal verwarrend want wij moeten namelijk altijd rekening houden met een aansluitende vlucht in Dubai.
Een weekje of wat geleden heb ik mijn vluchten voor het bezoek aan Nederland in december geboekt en daarbij had ik eigenlijk voor een ander vluchtschema willen kiezen dan ik heb geboekt. De reden is simpel, de combinatie van vluchten die ik eigenlijk wilde boeken stond niet in het rijtje van keuzemogelijkheden en ik moest dus met name voor de heenvlucht een latere vertrektijd kiezen dan ik had gepland.
Maar toen ik vandaag nog eens keek op de website van Emirates stond die eerdere vlucht er wel op in combinatie met de door mij gekozen terugvlucht dus ik belde maar eens naar het kantoor van Emirates in Amsterdam om te vragen of mijn vlucht nog veranderd kon worden. Dat heb ik wel meer gedaan en dat leverde nooit enige problemen op, maar ook die tijden zijn blijkbaar veranderd. Ik kreeg een heel verhaal te horen over een speciaal tarief wat ik had gehad en dat de ticketprijs inmiddels veel hoger was en dat het geld zou gaan kosten.
Diepe zucht. “Hoeveel kost dat dan?” vroeg ik. Bleek dat de huidige ticketprijs ruim het dubbele was van wat ik had betaald! “Laat dan maar zitten,” zei ik dus maar de dame was nog zo vriendelijk om even te kijken of er iets geregeld kon worden maar uiteindelijk bleek dat het me toch een paar honderd dollar zou gaan kosten om een paar uur eerder te vertrekken. Ik heb vriendelijk bedankt voor de moeite en zoals het er naar uit ziet kom ik dus op 18 december pas ’s avonds thuis in plaats van vroeg in de middag.
Het ziet er naar uit dat door de hevige concurrentiestrijd in het luchtverkeer nu ook het imperium van Emirates toch de eerste barstjes gaat vertonen...