Veerboot gezonken
Er is weer eens een veerboot vergaan op de Filipijnen, deze keer in de buurt van het eiland Leyte waar Riet twee weken geleden nog is geweest. De oorzaak van het zinken van de veerboot Maharlika II was het slechte weer, veroorzaakt door de tyfoon "Luis" die op dit moment over het noorden van Luzon trekt en die sinds gistermiddag bij ons heel veel regen veroorzaakt.
Volgens de officiële berichten waren er minstens vierentachtig mensen aan boord, inclusief de bemanning, maar het zullen er ongetwijfeld meer zijn geweest want dat is hier altijd het geval. Van de officiële passagiers worden er nog minstens negenentwintig vermist, tenminste twee overlevenden zijn naar een ziekenhuis gebracht. Zoals gewoonlijk lopen de gegevens over het aantal mensen aan boord en het aantal geredden in de nieuwsberichten flink uiteen maar toesnellende schepen zouden rond de zestig mensen uit het water hebben gered.
Helaas zijn rampen met veerboten op de Filipijnen een regelmatig terugkerend verschijnsel, het land heeft wat dat aan gaat een berucht slechte reputatie. Meestal zijn de veerboten zwaar overbeladen en ook de conditie waarin de schepen verkeren is vaak niet best. Toch zijn de ferry's hier een heel belangrijke manier van transport, wat natuurlijk niet gek is als je in aanmerking neemt dat de Filipijnen uit meer dan zevenduizend eilanden bestaan. Vliegen is aanzienlijk duurder dus voor zowel vervoer van personen als vracht zijn de ferry's economisch gezien in feite onmisbaar.
Een groot probleem is dus de deugdelijkheid van de schepen. Na de veerbootrampen in Europe met de Herald of Free Enterprise en de Estonia begin jaren negentig zijn veel Europese veerboten verkocht omdat ze als gevaarlijk werden beschouwd, en het schijnt dat een groot aantal van diezelfde ferry's nu hier rondvaart.
Een van de ongelukken met een Filipijnse veerboot in 1987 is zelfs nog steeds 's werelds grootste scheepsramp in vredestijd. De ferry "Dona Paz" had toen een aanvaring met een olietanker en zonk, wat meer dan drieënveertighonderd mensen het leven kostte.