Kapotte iMac
dinsdag 22 april 2014
Vandaag werd ik geconfronteerd met een probleem waar ik niet echt op zat te wachten. Ik kreeg halverwege de dag een berichtje dat haar iMac “raar deed”, en naar wat ze vertelde beloofde het niet veel goeds. Volgens Riet leek het apparaat in eerste instantie wel goed leek te functioneren maar zag het beeldscherm zag er niet normaal uit, met rare grijze vlakken hier en daar en vlakken met door elkaar lopende kleuren. Herhaalde pogingen om opnieuw op te starten (op zich al vrij abnormaal voor een Mac) bleven echter allemaal steken op het opstartscherm.
De videokaart, dacht ik meteen, maar ik wilde niet op de zaken vooruitlopen. Eerst maar eens wat speurwerk op het Internet verrichten leek een goed plan, en jawel, daar bleek het probleem bekend. Dat wil zeggen, de symptomen bleken bekend maar ze kunnen blijkbaar meerdere oorzaken hebben. Ik ben dus maar de lijst af gaan werken met acties die het probleem mogelijk zouden kunnen verhelpen, te beginnen met de meest eenvoudige.
Alles wat ik heb geprobeerd heeft mijn kennis van Macs behoorlijk opgekrikt moet ik zeggen, alleen vervelend dat niets tot een echte oplossing heeft geleid. Toen de simpele dingen niet werkten ging ik door voor gevorderden, wat in ieder geval resulteerde in de conclusie dat de harde schijf in orde was. Tijd dus voor een herstel vanaf een backup via dat fantastische tool “Time Machine”, wat feilloos verliep maar ook geen oplossing bleek.
Het laatste wat ik nog kon doen was een complete herinstallatie van het besturingssysteem OSX. Toen dat vanavond laat klaar was leek volgens Riet alles weer perfect te werken, maar bij opnieuw starten bleek het probleem toch weer terug. Er zit dus waarschijnlijk niks anders op dan een bezoek aan de Apple Service desk want mijn eerste vermoeden blijkt dus hoogstwaarschijnlijk toch juist te zijn. Nou ja, vijf jaar trouwe dienst, dat is tegenwoordig wel zo'n beetje de maximale levensduur van een pc.
Of zou Riet iets hebben uitgehaald omdat ze gewoon een nieuwe iMac wil? Mmmm.....