Credit Cards...
Niks gaat hier makkelijk. We hebben het waarschijnlijk al duizend keer gezegd en iedere Expat verzucht het minstens één keer per week, zo niet meer. Met name voor wat betreft geldzaken loopt Nederland mijlenver voor op de Filippijnen waar alles wat met geld te maken heeft, soms tot aan contant betalen toe, problemen oplevert.
Vanavond bijvoorbeeld weer toen ik een ticket wilde betalen voor ons geplande bezoek aan Nederland in juli. Via de website van Emirates was een ticket in een mum van tijd uitgezocht, alle gegevens waren snel ingevuld vanuit de database van Emirates waar ze mijn gegevens hebben opgeslagen, het enige probleem was het laatste stapje en dat was betalen via mijn Credit Card.
Ik wilde betalen met mijn Filippijnse Credit Card maar die werd tot twee keer toe geweigerd. Even bellen dus maar weer naar onze bank hier die, gelukkig vierentwintig uur per dag (en duidelijk niet zonder reden) bereikbaar is. Wat blijkt, het bedrag wat ik moest betalen zou een overschrijving van mijn bestedingslimiet zijn en dan gaat de transactie dus niet door.
En dat komt weer omdat Riet een nieuwe Credit Card heeft gekregen en in plaats van een eigen bestedingslimiet voor haar eigen kaart hebben ze die nieuwe kaart gecombineerd met die van mij, waardoor de bedragen van onze bestedingen nu samen worden gevoegd in plaats van ieder apart. In plaats van ieder een eigen limiet hebben we dus nu een gecombineerde en dat betekent ruwweg de helft minder bestedingsruimte.
Lekker dan, zit ik weer voor de kat zijn je-weet-wel een ticket uit te zoeken, dat boeken gaat dus vanavond niet meer lukken. Morgen eerst maar weer eens een bezoek brengen aan de bank.
En over katten gesproken, die vonden het buiten vandaag veel te warm en dat leverde de bovenstaande foto op die eigenlijk onze hele dag perfect beschrijft...