Verzekeringswerk...
Vorige week woensdag is Lito aangereden wat een ontzette achterbumper met hier en daar wat scheurtjes en een fikse deuk in de achterklep opleverde. De veroorzaker van de aanrijding heeft zich keurig bij zijn verzekering gemeld en in Nederland zou de zaak daarmee snel en afdoende worden afgehandeld want dit is een klassiek geval: aanrijding van achteren en dus geen enkel probleem over de vraag bij wie de schuld ligt.
Dat laatste is ook hier het geval, degene die op onze auto is gebotst is de schuldige en diens verzekering moet dus dokken, maar daar houdt verder iedere vergelijking met Nederland wat gemak betreft wel zo’n beetje mee op. De verzekering van de tegenpartij belde mij van de week op en gaf me een waslijst op van documenten die ik moest komen inleveren. Politierapport, kopieën van mijn autopapieren, mijn rijbewijs (terwijl ik niet eens de bestuurder was dus waar is dat voor nodig vraag je je af), mijn verzekeringspapieren (en weer, waar is dat voor nodig want die doen toch niks), rijbewijs van Lito en niet te vergeten een bewijs van no-claim van mijn eigen verzekering. En ik vroeg me af waarom ik dat allemaal moest doen, ik ben toch degene die is aangereden en niet de schuldige van de aanrijding?
Affijn, het was weliswaar een hele stapel aan documenten maar het enige echte probleem bleek die no-claim verklaring. Dat is een bewijs, afgegeven door mijn eigen verzekering, dat ik daar niet ook een claim heb ingediend om de schade vergoed te krijgen. Dat zou ik nog logisch kunnen vinden als ik een all-risk verzekering had gehad maar ik heb alleen WA en er valt dus bij mijn eigen verzekering helemaal niks te claimen gezien het feit dat de veroorzaker de tegenpartij is. Vele telefoontjes later en na een totaal gebrek aan response van mijn eigen verzekering op mijn verzoek om hulp ben ik vanmiddag toch maar naar het kantoor gegaan van de verzekering van de tegenpartij, in het centrum van de stad in Makati.
Gelukkig werd daar mijn stapel documenten op zich compleet bevonden, maar wel bleek dat het tonen van een rijbewijs hier niet voldoende is. Om aan te tonen dat het geen vervalst rijbewijs is moet je ook te allen tijde het betaalbewijs bij je hebben wat je hebt gekregen toen je je rijbewijs ophaalde en hebt betaald. Gelukkig hadden zowel Lito als ikzelf dat bij ons dus dat kon snel worden geregeld. Ze waren zelfs bereid mijn eigen verzekering te bellen om dat gedoe rond dat no-claim bewijs te regelen en ze hebben ook gelijk de schade opgenomen.
Je kunt ook hier niet zomaar de schade zelf laten repareren, de betalende verzekering vertelt je waar je de auto naar toe moet brengen voor de reparatie. Toevallig is de verzekering van de tegenpartij bij een grote Mitsubishi dealer die toevallig ook een filiaal heeft vlak bij ons in Alabang en daar moet onze auto gemaakt gaan worden. Maandag komt er iemand van dat filiaal langs om de auto te bekijken en hopelijk wordt de schade dan snel gerepareerd.
Al met al had ik met dat prachtige weer vandaag liever in de tuin gelegen en naar de vogeltjes gekeken, net als Abby...